- اخبار

پای حرف مردم؛ انتقال آب دریای مازندران به سمنان اشتباه است

پای حرف مردم؛ انتقال آب دریای مازندران به سمنان اشتباه است+فیلم

در حالی دولت از رفع موانع موجود برای اجرای طرح انتقال آب دریای کاسپین خبر می دهد که این طرح با مخالفت بسیاری از مردم، نمایندگان مجلس و کارشناسان مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار بابلسرنیـوز: طرح انتقال آب دریای کاسپین به سمنان از موضوعاتی است که این روزها خیلی بر سر زبان ها جاری بوده و علاوه بر اینکه سبب نگرانی بسیاری از مردم این منطقه شده بلکه بسیاری از مردم آن را غیر منطقی و کارشناسی نشده عنوان می کنند.

طرحی که علاوه بر مردم، بسیاری از کارشناسان آن را رد کرده و اذعان دارند که اجرای آن غیر اصولی بوده و علاوه بر ایجاد هزینه های هنگفت در اموز جاری کشور موجب بروز خسارت های زیست محیطی فراوانی می شود.

البته بسیاری از نمایندگان مردم شهرهای شمالی کشور در مجلس شورای اسلامی نیز با اجرای طرح انتقال آب دریای کاسپین به سمنان مخالفت کرده اند و کمپین های زیادی در راستای مخالفت با آن به راه افتاده است.

سایــت بـابلسرنیـوز: برای بررسی نقطه نظرات مردم پای حرف شهروندان مازندرانی رفته تا از نزدیک نظر آنها را درباره انتقال آب دریای کاسپین به سمنان جویا شود.

اجرای این طرح سبب خشکی رودخانه های مازندران می شود

یکی از اهالی استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: این طرح از پایه و اساس غیراصولی و غیرکارشناسی بوده و با اشکالات زیادی روبه رو است.

وی افزود: دریای کاسپین یک دریاچه بسته بوده که سالهاست با پس روی آب مواجه است و اجرای این طرح سبب کاهش حجم آب دریای کاسپین و خشکی بسیاری از رودخانه های مازندران می شود.

این شهروند مازندرانی تصریح کرد: برای انتقال آب دریا به سمنان باید از آب های دریای آزاد و مناطق جنوبی کشور بهره گرفت زیرا در آن مناطق بستر مناسب برای اجرای این طرح فراهم است.

وی تاکید کرد: دولت با اجرای این طرح هزینه زیادی را متقبل می شود و این اقدام اصلا” اصولی نبوده و باید یک اقدام کارشناسی و دقیق برای اجرای طرح انتقال آب به سمنان صورت گیرد.

اجرای این طرح برای کل کشور زیان آور است

یکی دیگر از شهروندان مازندرانی با اشاره به اینکه اجرای این طرح کاملا” غیر اصولی و غیرمنطقی است، تصریح کرد: با انتقال آب دریای کاسپین به سمنان اتفاق تلخ خشکی رودخانه زاینده رود و دریاچه ارومیه در مازندران تکرار می شود.

وی افزود: اگر از اجرای این طرح جلوگیری نشود در سالهای نه چندان دور باید هزینه بسیار زیادی برای احیای دریاچه کاسپین و بسیاری از رودخانه های مازندران پرداخت شود که این موضوع نه تنها برای این استان بلکه برای بسیاری از استانهای شمالی و حتی کل کشور زیان آور است.

به گزارش بابلسرنیـوز: طرح انتقال آب خزر به سمنان در کارگروه بررسی تأمین آب استان سمنان در سال ۱۳۸۴ به تصویب رسید و در پی آن، مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۸۹ به وزارت نیرو، ابلاغ شد و سرانجام این طرح در سال ۱۳۹۱، به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به‌عنوان مجری ابلاغ شد.

اما این طرح که با هدف نمک‌زدایی و تصفیه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای خزر در سال و انتقال آن به شهرهای فلات مرکزی در استان سمنان، برای مصرف شرب و صنعت طراحی شد، طی این سال‌ها با محدودیت عدم اخذ مجوز از سوی سازمان محیط زیست روبرو شد که همین مساله نیز اجرای این طرح را به تاخیر انداخت.

اخیرا” رییس جمهور حسن روحانی در سفر استانی خود به استان سمنان اعلام کرد که از نظر دولت مشکلات انتقال آب از شمال ایران به استان سمنان برطرف شده و کارهای مطالعاتی مربوطه نیز انجام شده است و اگر سرمایه‌داری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکزیت کشور از جمله سمنان اقدام کند، دولت این آمادگی را دارد تا امکانات لازم را در اختیار او قرار دهد.

حال با توجه به اعتراض جمع زیادی از مردم، کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید منتظر ماند تا دید دولت چه راهکاری برای جلب رضایت مردم در نظر خواهد گرفت.

گزارش: هومن رمضانیان
منبع:خبرگزاری تـسنیم

درباره ما admin

ادامه مطلب admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *