- اخبار

آزمایش خاک راهی برای مصرف بهینه کود.

آزمایش خاک راهی برای مصرف بهینه کود.
به گزارش بابلسـر نیوز: به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی بابلسر. حمیدرضا رحمانی با بیان اینکه درسال زراعی جاری ۲۱۴هکتاراز زمینهای زراعی شهرستان بابلسربه کشت کلزا، گندم و جو اختصاص یافت و با توجه به اهمیت مبارزه با علف های هرز و رعایت اصول تغذیه در مرحله داشت برای افزایش عملکرد کمی و کیفی این محصولات، توصیه ها فنی را ارائه نمود.
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی بابلسر ضمن اشاره به بیماری های سیاهک پنهان و آشکار، پوسیدگی عمومی ریشه، پاخوره و فوزاریوم درگندم و جو و بیماری سفیدک پودری و آفات کک و شته مومی در کلزا بیان کرد: کارشناسان پهنه در مراکز جهاد کشاورزی شهرستان با بررسی و بازدید میدانی مزارع، توصیه های فنی لازم را برای پیشگیری و مبارزه با آفات و بیماری ها را ارائه می نمایند.
وی در ادامه گفت: استفاده از کندوی زنبور عسل در مزارع کلزا در ماه های بهمن و اواسط اسفند که تقریبا هیچ گلی در طبیعت جهت تغذیه زنبور عسل وجود ندارد، علاوه بر افزایش عمل گرده افشانی دارای فوائد اقتصادی برای زنبور داران نیز می باشد.
رحمانی با اظهار اینکه بهترین روش برای مصرف بهینه کود، انجام آزمون خاک در بهمن و اسفند ماه می باشد، تصریح کرد: کود اوره به عنوان یک عنصر پر مصرف تغذیه ای در کلزا مطرح است و به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار  بصورت سرک در مرحله ۴ برگی، قبل ازبه ساقه رفتن ( نزدیکی فصل بهار) و کلرور پتاسیم به میزان ۵۰ کیلوگرم در هکتاردر زمان ساقه دهی، مرحله وارد شدن از فاز رویشی به زایشی توصیه می شود.
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر تاکید نمود: رعایت تناوب زراعی، پاکسازی زمین از علف های هرز حاشیه مزارع که پناهگاه زمستان گذرانی آفات بوده، شخم زمستانه زمین، کشت به موقع محصولات، استفاده از بذور گواهی و ضدعفونی شده، رعایت اصول بهزراعی، مبارزه شیمیایی و مکانیکی از عوامل مهم برای کاهش خسارت آفات، بیماری ها ، علف های هرز وافزایش عملکرد محصولات می باشد.
رحمانی درپایان در مورد میزان کود شیمیایی توزیع شده در بابلسرگفت: برای زراعت کلزا۷۰۰/۲۱ تن، گندم ۵/۱۱۰ تن و جو ۲۳/۲۸ تن اوره، پتاس و ازت در اختیار بهره برداران این شهرستان قرار گرفت.

درباره ما admin

ادامه مطلب admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *